آیا رژیم تثبیت وزن واقعا موثر است؟

 

Weight stabilization diet


رژیم تثبیت وزن برای تمام کسانی که یک رژیم کاهش وزن موفق را پشت سر گذاشته اند ضروری است. متاسفانه اغلب رژیم های لاغری سابقه ناامید کننده ای دارند، زیرا افراد پس ۶ ماه وزن از دست داده خود را مجددا بدست می آورند.

تحقیقات زیادی در این باره صورت گرفته است و نشان می دهد تعداد کمی ظرف مدت ۵ سال بعد از رژیم های کاهش وزن توانسته اند وزن خود را ثابت نگه دارند.

دلایل اضافه وزن بعد از کاهش وزن

یکی از دلایلی که باعث اضافه وزن بعد از کاهش وزن می شود افزایش ترشح هورمون های اشتها آور است. بدن ما هنگامی که احساس می کند چربی یا عضله از دست داده است بر روی تولید هورمون های گرسنگی تمرکز می کند تا وزن از دست رفته را بازیابی کند. به همین دلیل نگه داشتن وزن دشوارتر از کاهش وزن است.

کند شدن متابولیسم بدن

کسری کالری دریافتی هنگام استفاده از رژیم های لاغری باعث کند شدن متابولیسم بدن می شود و بعد از بازگشت به رژیم غذایی معمولی، افزایش وزن را آسان می کند.

بیشتر بخوانید: راه های افزلیش متابولیسم بدن

ژنتیک

یکی دیگر از عواملی که لزوم استفاده از یک رژیم تثبیت وزن بعد از کاهش وزن را ضروری می کند، ژنتیک است. در واقع هنگامی که بدن این افراد چربی از دست می دهد، مجموعه ای از مکانیسم های جبرانی در بدن آنها فعال می شود و از کاهش وزن جلوگیری می کند. حتی بعد از کاهش وزن خیلی سریع وزن از دست رفته بازیابی می شود. این افراد به دشواری می توانند وزن خود را ثابت نگه دارند.

آیا بعد از رژیم لاغری بدن من آسیب می بیند؟

در برخی از افراد بله، اما اگر می خواهید از آسیب رساندن به بدنتان بعد از هر بار رژیم کاهش وزن جلوگیری کنید ابتدا دلایل افزایش وزن خود را پیدا کنید. با این کار شما می توانید از آسیب های بیشتر جلوگیری کنید و یا حتی آن را معکوس کنید. این دلایل ممکن است موارد زیر باشد.

آنها عبارتند از:

-         آیا بعد از موفقیت در کاهش وزن هنوز به اندازه قبل غذا می خورید؟

-         آیا استرس زیادی دارید؟

-         آیا ورزش روزانه خود را ترک کرده اید؟

-         آیا بعد از لاغری مجددا به غذاهای فرآوری شده رو آورده اید؟

-         آیا خوردن مقادیر کافی از پروتئین را کنار گذاشته اید؟

-         آیا از خوردن صبحانه صرف نظر کرده اید؟

آیا بعد از موفقیت در کاهش وزن هنوز به اندازه قبل غذا می خورید؟

برای دستیابی به یک رژیم تثبیت وزن موفق باید از یک روش گام به گام برای کاهش وزن پایدار استفاده کنید. این رژیم ها طولانی مدت هستند و محدودیت غذایی زیادی ندارند بنابراین سخت نیستند.

با کمک این رژیم ها وزن اضافه خیلی دیر از دست می رود به همین دلیل افزایش وزن هم کمتر صورت می گیرد. همچنین در این رژیم ها عادات غذایی منفی جای خود را به عادات غذایی مثبت می دهد.

سال اول کاهش وزن

به طور معمول سال اول کاهش وزن سخت ترین سال است. اما اگر سخت کوش باشید و بتوانید برنامه غذایی رژیم تثبیت وزن را اجرا کنید می توانید کاهش وزن خود را پایدار کنید.

آیا استرس زیادی دارید؟

هورمون استرس هنگامی که ما تحت فشار هستیم ترشح می شود و باعث می شود غذا کندتر متابولیزه شود. اگر خوراکی هایی که هنگام استرس می خوریم چرب یا شیرین باشد بنابراین وزن از دست رفته خیلی سریع جایگزین می شود. برای مدیریت استرس می توانیم از تمرینات یوگا یا راه رفتن سریع کمک بگیریم.

آیا ورزش روزانه خود را ترک کرده اید؟

اگر بعد از رسیدن به وزن ایده آل، ورزش خود را ترک کرده اید مطمئنا وزن از دست رفته خیلی سریع جایگزین می شود.

آیا بعد از لاغری مجددا به غذاهای فرآوری شده رو آورده اید؟

غذاهای فرآوری شده مقدار زیادی مواد مضری مانند قند، چربی و نمک دارند و مصرف کالری را به طور متوسط تا ۲۰۰ کالری در روز افزایش می دهند.

آیا خوردن مقادیر کافی از پروتئین را کنار گذاشته اید؟

در اغلب برنامه های کاهش وزن مقدار کربوهیدرات ها پایین و پروتئین ها بالا است. نیاز به پروتئین در افراد مختلف ممکن است بسیار متفاوت باشد. اما اگر از خوردن پروتئین گیاهی یا حیوانی بدون چربی اجتناب کنید و به رژیم غذایی ناسالم برگردید در واقع به افزایش وزن یا یویو کمک کرده اید.

آیا از خوردن صبحانه صرف نظر کرده اید؟

اگر می خواهید رژیم تثبیت وزن شما موفق عمل کند از خوردن صبحانه اجتناب نکنید. یک صبحانه خوب و مغذی انرژی مغز را تامین می کند و شما را سرحال نگه می دارد.

منبع: sira.fit

Comments

Popular posts from this blog

طرفداران رژیم سیب چه می گویند؟

در رژیم شیردهی چه بخورم و چه بنوشم؟